søndag 12. mai 2013

Namsskogan familiepark, Nord Trøndelag (2011)

Denne dagen var målet å komme seg forholdsvis tidlig av gårde fra Steinkjer og til dagens mål som var turens eneste fornøyelsespark – Namsskogan Familiepark.  Vi har kjørt forbi her flere ganger tidligere, men med 10 åringen i baksetet måtte vi bare benytte oss av anledningen til å stoppe her.  Det ble en omtrent 2 timers transportetappe hvor vi kun stoppet for å spise frokost.

Dette var dagen da sommeren virkelig traff oss. Det var godt og varmt og både solkrem og solhatter var påkrevet – deilig etter en heller dårlig sommer der vi kom fra.  Formen min var ikke så aller verst heller, mulig det var det fine været som hjalp til.  Men det passet godt å være veskebærer og slappe av litt mens resten av kjernefamilien prøvde ut forskjellige aktiviteter i parken.

Baksetepassasjeren har kastet seg ut fra Tøffing-tårnet.

Namsskogan Familiepark var en riktig trivelig park som var vel verdt et besøk.  Det var en god blanding av aktiviteter og dyrepark.  Det var også mulighet for å få med seg rocketeateret ”Rebella Hex”, men det valgte vi å stå over.  Inngangsprisen var 240 kr for voksne og 220 for barn, og da var alt inne i parken gratis bortsett fra Rebella Hex forestillingen, hesteridning og Tøffingtårnet.  Vi var der midt i juli og det var en del folk der, men ikke mer enn at køene var overkommelige og det føltes behagelig å rusle rundt der.

10 åringen stortrivdes med aktivitetene og piloten syntes ikke det var så verst han heller!  Vi brukte så lang tid på aktivitetene at det bare ble en kort tur for å se på dyrene.

Vi hadde med oss litt mat og vann, og det var bra.  For jeg må si at vi var ikke veldig imponerte over mattilbudet i parken.  "Restauranten" inne i parken var overfylt og ganske shabby.  Maten var heller ikke særlig fristende.  Det var også et spisested rett innenfor porten, den sjekket vi ikke så nøye, men ved første øyekast så det ikke så veldig fristende ut der heller. Det burde ha vært mange flere muligheter til å sette seg ned å spise, enten det var medbragt eller kjøpe-mat.  Jeg har heller ikke stor sans for toaletter som brukes av begge kjønn - ikke alle hankjønn som er like treffsikre...

Når det gjelder å se dyrene, foretrekker jeg nok Dyreparken i Kristiansand  inkludert foringsrunden som vi delvis deltok på.  Det var mange som var med, og vi hørte omtrent ingenting av hva dyrepasseren sa.  Skal vi innom en annen gang, går vi nok og ser på dyrene utenom foringstiden.  Jeg savnet også mer skriftlig informasjon underveis.

Men alt-i-alt hadde vi en kjekk dag i parken, så jeg anbefaler gjerne å stoppe der noen timer når man kjører forbi. Vi var der i bortimot 5 timer og kunne sikkert vært lenger om formen hadde vært bedre.

Overnatting rundt parken var temmelig kostbart, men nær Namsskogan sentrum - bare en halvtimes kjøring nordover fra parken fant vi Nyheim Camping en veldig trivelig campingplass med godt utvalg i campinghytter idyllisk liggende rett ved Namsen.

Nyheim camping, Namsskogan

Vi koste oss skikkelig på hytta om kvelden, og for første gang på denne turen var jeg i god nok form til både å lage mat og ta del i kvelden.  Baksetepassasjeren og jeg satt oss til og med utenfor hytta og lakket tånegler før vi la oss.  Jeg begynte å ane konturer av det vi hadde drømt om når det gjaldt ferien!